Treenimotivaationi on hukassa. Miten saisin sen takaisin?

Tee kokovartalopumppitreeni ja katso peiliin. Luultavasti tältä näytät puolen vuoden päästä, kun treenaat sitkeästi. Kokovartalopumppitreeni tarkoittaa koko vartalon kaikkien lihasten treenaamista siten, että kaikkiin lihaksiin kohdistuu kolme vähintään 20 toiston sarjaa. Tämän sivuston ohjeita noudattamalla poltat samanaikaisesti rasvaa ja kasvatat lihasmassaa, ja pelkkä rasvan poistuminen lihastesi päältä voi saada ne näyttämään isommilta. Kaksi vuorta saa näyttämään isommalta kaivamalla maata niiden välistä.

Useimmiten motivaatio katoaa usein juuri siksi, että kehitys on niin hidasta, ettei kehitystä huomaa itse. Vaikka itsensä kuvaaminen peilin kautta on noloa, kannattaa ottaa vaikka viikoittain kuvia: niillä voi sitten vahvistaa uskoaan kehitykseen epäuskon iskiessä.

Kehitystä ei tapahdu? Teenkö jotain väärin?

Mikäli et tunnista itsessäsi ylikunnon oireita, syy on juurikin se sitäkin yleisempi: Lihaksesi ovat jo luultavasti tottuneet treeniin. Vaihda siis treeniohjelmaa tai muuta toistomääriä tai käytettyjä painoja rajusti, sekä tarkasta liikeratojesi puhtaus ja laajuus. Toinen syy voi olla aloittelija-ilmiön loppuminen. Aluksi treenaaminen on lihaksille uutta ja keho pelästyy perinpohjaisesti tätä muutosta sen joutuessa työskentelemään normaalia enemmän. Tällöin voiman ja lihasmassan kasvu on nopeaa. Nopean alkukehityksen jälkeen kehitys hidastuu tuskallisen paljon. Se vain pitää hyväksyä. Treenaa viimeisimmän tieteellisen tiedon valossa, niin jotain taphtuu varmasti – vaikka hitaan muutoksen huomaaminen olisi vaikeaa.

Meneekö treenini hukkaan, jos en treenaa juuri oikein?

Ei mene. On lähinnä vaikeaa treenata niin päin hanuria, että treenistä ei olisi jotain hyötyä. Itsensä voi kyllä hajottaa treenaamalla väärin. Yleisempää on vääränlainen ruokavalio. Kehitys loppuu yleensä vähäisen itsekurin myötä; sohvan ja suklaan yhdistelmä on selättänyt monta miestä ja naista.

Voinko syödä herkkuja?

Voit, mutta ei kannata. Teoriassa voit syödä vaikka sata suklaalevyä päivässä, jos onnistut jotenkin polttamaan vastaavan määrän tai enemmän kaloreita. Ja jos energia ehtii varastoitua läskiksi ennen kulumistaan, sen kuluttaminen vaikeutuu, koska elimistö yrittää kaikin tavoin säilyttää läskivarastonsa. Läskejä pois laihduttaessasi kehosi yrittää jopa hidastaa elintoimintoja, jotta energiaa kuluisi vähemmän, ja juuri tästä syystä herkkujen nauttiminen kostautuu. On helpompaa vähentää energiansaantia kuin kasvattaa energiankulutusta. Joskus on hyvä ottaa rennosti, mutta jatkuva lipsuminen tulee aiheuttamaan enemmän kärsimystä kuin nautintoa.