Olen aina nauttinut prosessien käynnistämisestä – osittain siksi, että prosessin tehdessä duunia ehdin joko levätä tai tehdä jotain muuta.

On sanoinkuvaamattoman kaunista katseltavaa, kun tietokoneen näytöllä vilisee tekstiä tietokoneen tehdessä töitä puolestani. Myös kemialliset prosessit, kuten putken avaaminen syövyttävällä aineella, lämmittävät mieltä – onhan se mahtavaa, että fysiikan lait tekevät töitä puolestani. Ja juuri nyt keittiöstä kuuluva pesukoneen tasainen hurina on kuin lämpimän merituulen kuiskintaa.

Prosessiaddiktio ajoi minut myös kuntosaliharrastukseeni. Aloin aikoinaan käydä salilla tutustuttuani ja rakastuttuani siihen tosiasiaan, että salilla rautaa pumppaavan kehitys alkaa jotakuinkin siitä, kun punttisalin ovi painuu takana kiinni.

Toisin kuin usein luullaan, kehitys ei todellakaan tapahdu salilla. Salilla vain käynnistetään prosessi. Salilla tehdyllä treenillä annetaan lihaksille signaali, joka on jotain tämän suuntaista: “Tällä tavalla teitä lihaksia tullaan kurittamaan myöhemminkin, joten koittakaahan sopeutua siihen.” Kovia kokenut lihaksisto pyrkii varautumaan seuraavaan rääkkiin, ja sitä kutsutaan lihaksiston kehittymiseksi. Usein se tarkoittaa voiman ja lihaksen koon kasvua.

hscodeMoni luulee, että lihaksiston huoltaminen on aikaavievää hommaa. Kyllä siihenkin voi polttaa kaiken aikansa – kuten mihin tahansa – mutta kolme tuntia viikossa riittää kehittymiseen. Spendaan toki mieluusti salilla enemmänkin silloin, kun elämän hektisyysaste on alhainen, mutta silloin kun dedistä pukkaa ovista ja ikkunoista, selviän hyvin treeneistäni kolmessa tunnissa per viikko. Itse asiassa treenaan joskus överikiireisinä aikoina kotona, jolloin yksittäinen intensiivinen treeni kestää alle tunnin.

Aika harva Suomessa liikkuu liikaa. Usein on hyvä lähteä liikkeelle pienistä askelista, sillä jotain on enemmän kuin ei mitään. Kolme tuntia viikossa ei ole hukkaan heitettyä aikaa, ja sitä voi lisätä halutessaan. Jopa telkkarin katsominen tuntuu hyvältä, kun tietää kropan kehittävän itseään levosta huolimatta – itse asiassa levon mahdollistamana.

Harkitse vakavasti lihaksistosi kehitysprosessin käynnistämistä kolmesti viikossa. Tehtävänäsi on vain ja ainoastaan käynnistää prosessi ajoittain, sekä tarjota prosessille raaka-aineita – safkaa ja lepoa. Lisää tietoa lihaskasvuprosessin käynnistämisestä ja ylläpidosta on nopeasti lukaistavassa treenioppaassamme.